Kniha, ktorá si vyslúžila ocenenie Magnesia Litera, bola spočiatku blogom, o ktorom autorka nemálo pochybovala. Prvé riadky vznikali ako Facebookové statusy, ktorých cieľom bolo… Hm, tých cieľov tam muselo byť mnoho… Potreba vypísať sa z vlastných emócií, ukázať ostatným, že zlyhať je v poriadku, ak v sebe nájdeme odhodlanie opäť sa postaviť, odtabuizovať problém alkoholizmu a zároveň poukázať na dôsledky spočiatku nevinného popíjania.

Alkoholizmus je témou, ktorá si tu s nami akosi potichučky žije. Každý z nás pozná aspoň jednu osobu, ktorá s ním má vážnejší problém, a aj napriek tomu, že sme niekedy svedkami, ako pár pohárikov dokáže rozvrátiť nejednu rodinu, nepozeráme sa naň ako na hrozbu. Práve naopak, ako jedna z mála drog je stále súčasťou našich životov a my ju odtiaľ ani nechceme vyhnať.

obálka titulu Zápisník alkoholičky

Aký príbeh v knihe nájdete?

Miestami smutný, inokedy zasa poučný, no najdôležitejšie je napísať, že nejde o fikciu, ale o skutočnosť. Po tom, ako sa autorke Michaele Duffkovej narodí dcéra, sa začínajú na povrch jej duše vyplavovať všetky problémy, ktoré predtým zanikali vo všednosti bežného dňa. Nastáva stereotyp, dni sú rovnaké, kolotoč materských povinností neustáva, rozptýlenie nie je na dohľad. Čoraz ťažšie spracováva fakt, že žije pod jednou strechou so svokrovcami, ktorí majú nemalý vplyv na ich syna, Michaelinho manžela.

„Nezaujímalo mě nic jiného. Za lok alkoholu bych snad zabíjela.“ (str. 81)

Pár večerov po sebe sa odreaguje pri poháriku, ktorých počet časom narastá. Z dvojky vína sa stáva fľaša, neskôr sú to už dve. Hoci začína opäť pracovať, alkohol už vníma ako svojho dôverného spoločníka a nedokáže to zastaviť ani po tom, čo sa jej v alkoholickom opojení stane pár nepríjemných incidentov. I keď sa odhodlá k liečbe, obdobia abstinencie opäť strieda kríza. A tak začína písať… Najprv sa so svojimi zážitkami delí len so sledovateľmi na Facebooku, neskôr je po jej slovách omnoho väčší dopyt. Až sa z nej stáva žena, ktorá s prekonaním závislosti na alkohole pomáha iným.

ilustračné foto: unsplash.com

Ako sa kniha číta?

Kniha komplexne zachytáva jej cestu naprieč ťažkým životným obdobím. Hoci v našej predstavivosti rozprestiera neľahkú tému, ide o ľahké a nenáročné čítanie, do ktorého sa čitateľ veľmi rýchlo ponorí. Niektoré skutočnosti sa síce v deji párkrát opakujú, ale ide o jav, na ktorý si čitateľ zvykne. Kapitoly sa jedna za druhou míňajú a myseľ stále nie je vyčerpaná. Vďaka jednotlivých situáciám sa dá zamyslieť nad mnohými témami, no rovnako nie je raritou, ak sa čitateľ miestami pousmeje. Za dva alebo tri večery je knižka „fuč“, no v duši doznieva ešte veľmi dlho.

OSTATNÍ PRÁVE ČÍTAJÚ
Knižná recenzia #3 – Obklopený idiotmi (Thomas Erikson)

Zápisník alkoholičky je pohodové čítanie s pridanou spoločenskou hodnotou. Čitateľ sa ponorí do života autorky a veľmi ľahko sa vcíti do jej kože. Jednotlivé pasáže nie sú zbytočne rozťahané, dej má rýchly spád a neustále niekam napreduje. Potreba knihu odložiť a oddýchnuť si od jej myšlienok, sa len tak ľahko v mysli čitateľa nevyskytne.

Prečo Zápisník alkoholičky odporúčame?

Pretože na trhu nie je knižný titul, ktorý by tak bezprostredne poukázal na to, že alkoholizmus sa týka i žien. Väčšinou si ako alkoholika predstavíme muža v strednom veku s červeným nosom a pečeňovými škvrnami na tvári, ktorý sa tacká ulicou. Tento príbeh je však dôkazom toho, že alkoholik môže viesť navonok usporiadaný život. Je to príbeh jednotlivca aj rodiny, ktorej nedostatok porozumenia bol kompenzovaný prchavým šťastím na dne pohárika.

Nik z nás nevie, aké životné obdobie ho citovo vyžmýka a psychicky zdeptá. No i tento príbeh nám dáva krásny príklad toho, že z každého pekla je možný únik. Čitateľa učí empatii a prinúti ho zamyslieť sa nad dôsledkami, ktoré do našich životov prinesú nespracované pocity. Jednoduchý štýl písania a ťažká téma – kombinácia, ktorá sa dnes v literatúre len tak ľahko nevidí.

„Byla jsem ve fázi, kdy jsem nevěděla, jestli mi je hůř s pitím, nebo bez něj, nevěděla jsem, jestli chci žít život sama, nebo s rodinou. Jestli bude lepší všechno nějak ukončit, nebo se snažit něco zachraňovat.“ (str. 81)

Knihu zakúpite vo všetkých dobrých kníhkupectvách.