Úspešní chceme byť v tej či onej oblasti všetci… No len hŕstke z nás sa to aj podarí. Možno je to preto, že máme o úspechu ako takom mylnú mienku… A práve tomu sa venuje táto kniha, od ktorej som spočiatku – úprimne – veľa očakávaní nemala. Brala som ju skôr ako oddychovku, ktorá v sebe neskrýva jeden príbeh, no pár rád, o ktorých kvalite som pred čítaním nemálo pochybovala. No stačila jedna kapitola a vedela som, že ju chcem v rámci nášho tematického týždňa #motivacia spomenúť aj vám.

obálka titulu Mýty o úspechu

Čo v knihe nájdete?

V úvode kniha zodpovedá na prvý pohľad banálne, no v skutočnosti zásadné otázky – čo je to úspech, čo je k nemu potrebné a čo nás, naopak, úplne brzdí? V týchto úvahách autor vyvracia mýty a mení naše zaužívané myšlienkové vzorce, vďaka čomu sa čitateľ pozerá na úspech komplexnejšie a triezvejšie.

Kapitolu za kapitolou postupne poukazuje na rôzne vlastnosti úspešných ľudí, ktoré sú mnohokrát v spoločnosti považované za negatívum. Avšak na tomto príklade demonštruje, že každá inakosť alebo každý mínusový bod, ktorý nám ktosi udelí, vieme obrátiť vo svoj prospech.

Akým témam sa kniha venuje?

Ponúka veľmi zaujímavý, detailný a ucelený pohľad na dobro a zlo vo svete. Skutočne sa darí iba tým, ktorí idú cez mŕtvoly a majú široké lakte? Má význam byť v biznise milý? Kedy je arogancia prejavu naším plusom a kedy zasa kameňom úrazu? Platí staré známe – nikdy sa nevzdávať? Budeme úspešní, ak máme nadpriemerný talent, ale žiadne dôležité kontakty? Sú niektorí ľudia predurčení na úspech a iní zasa na neúspech, nech sa už akokoľvek snažia preraziť?

Niektoré fakty, ktoré autor spomína, sú spočiatku zarážajúce, pretože sa skutočne vymykajú z rámcov nášho myslenia, no po krátkej úvahe čitateľ prichádza na to, že objavuje pravdu, ktorú dlhé roky ani sám nedokázal pomenovať. Myslím, že lepšie to vysvetlí tento odsek:

„Je zjavné, že v kancelárskom prostredí zdanie víťazí nad realitou. Podľa profesora Jeffreyho Pfeffera zo Stanfordovej obchodnej školy je oveľa dôležitejšie starať sa o to, čo si o vás myslí váš šéf, než skutočná tvrdá práca. Jedna štúdia ukázala, že ľudia, ktorí robia dobrý dojem, dostávajú oveľa lepšie pracovné hodnotenia než tí, ktorí pracovali poctivejšie, no neurobili až taký dojem.“

Medzi čitateľom a knihou sa vďaka týmto bodom vytvára akýsi špecifický vzťah – pri čítaní má človek pocit, že konečne niekto hovorí o tom, čo si vždy potichu myslel. Kniha pomáha usporiadať mnohé myšlienky, ktoré sme v sebe roky nedokázali uzavrieť.

OSTATNÍ PRÁVE ČÍTAJÚ
Emócie alebo o tom, ako si sami komplikujeme život...

Zaujímavou črtou celej knihy je, že autor vždy zobrazí konkrétnu problematiku z viacerých strán – zatiaľ čo sa jedna časť kapitoly venuje problému z jedného uhla, o pár strán ďalej je jasne vidieť, že nič nie je len čierne alebo biele. Veľmi osožné sú aj praktické rady na konci kapitol. Ide o akýsi sumár, ktorý pomáha upevniť si hlavné idey z predchádzajúcej časti, vďaka čomu poznatky o konkrétnych mýtoch z hlavy len tak nevyprchajú.

Prečo knihu odporúčame?

Napriek tomu, že kniha prináša mnohé zaujímavé postrehy a často sa opiera aj o odborné štúdie, nie je vôbec ťažké sa do nej začítať. Jednoducho keď sa do nej dostanete, cítite nutkanie v čítaní pokračovať, čo je predovšetkým v motivačnej alebo náučnej literatúre veľkým plus a bohužiaľ aj veľkou raritou.

Druhým dôvodom, prečo sme sa rozhodli na titul upozorniť, je fakt, že nejde o klasickú motivačnú literatúru, ktorá vás nakopne len na pár sekúnd, a to pomocou prázdnych gýčových fráz. Mýty o úspechu predstavuje knihu, ktorá je pre čitateľa prínosom, a to predovšetkým po obsahovej stránke. Je písaná pútavým a nenáročným štýlom, pričom jej jazyk nemá vplyv na kvalitu textu.

Záver

Kniha prináša množstvo pohľadov na úspech, a hoci by sa mohlo zdať, že bude prešpikovaná príbehmi vrcholových manažérov, nie je tomu tak. Na základe množstva príkladov zo života autor ukazuje, že úspech nie je len o moci, bohatstve a pocite víťazstva. Úspech je životné nastavenie, ujasnenie si množstva otázok vo svojom vnútri a v neposlednom rade aj radosť zo života ako takého.

Titul Mýty o úspechu nájdete v každom dobrom kníhkupectve alebo online eshope martinus.sk.